Γιατί κανένας δεν αντιγράφει την Apple;

 

Δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένας που να μην αναγνωρίζει πόσο ζηλευτά προϊόντα, είναι τα προϊόντα της Apple.

Κάθε νέο iphone γίνεται αμέσως επιτυχία , το ipad δημιούργησε από το πουθενά, μια νέα κατηγορία προϊόντος πληροφορικής και ο σχεδιασμός των iMac και των Macbook είναι αναγνωρίσιμος και λαχταριστός ακόμα και στα μάτια του ελάχιστα μυημένου. Ακόμα και η καλή σας μητερούλα θα ήθελε ένα imac για το σαλόνι της έστω και αν δεν το άνοιγε ποτέ της. Το θέλει επειδή είναι όμορφο. Εδώ και σχεδόν μία δεκαετία και δύο με τρεις φορές το χρόνο ο Steve Jobs παρουσίαζε , στα  πασίγνωστα πλέον events του Cuppertino, ένα νέο gadget, ένα νέο τηλέφωνο, έναν νέο υπολογιστή , ένα καινούργιο software. Ποτέ άλλοτε στην ιστορία της πληροφορικής μια εταιρία δεν αντιμετωπίστηκε έτσι όπως η Apple.: Όπως μια Super-Star Ρόκ Μπάντα , όπως οι Rolling Stones στα νιάτα τους. Κάθε φορά που ο Steve Jobs έπαιρνε μια θεατρικά μελετημένη βαθιά ανάσα και έλεγε το ιστορικό πλέον “Oh, and something else” το πλήθος κρατούσε την ανάσα του και τον κοιτούσε με λατρεία.

Μετά ο Super Star έβγαζε από την τσέπη του ένα νέο κινητό ή μια νέα εφαρμογή ή  μια νέα έκδοση του λειτουργικού συστήματος και το πλήθος παραληρούσε. Και γιατί να μην παραληρούσε άλλωστε; Είχε μπροστά του τον Jesus και ο Jesus κρατούσε το Jesus Phone ή το Jesus Pad. Όλοι πιστεύουν στα θαύματα και  εξάλλου ο άλλος ο “προηγούμενος” Χριστός δεν ήταν που είχε πει “ο έχων ώτα ακούει ακουέτω” ; Πιστεύουμε, μάτια έχουμε και βλέπουμε, αυτιά έχουμε και ακούμε!

Χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά, κάποιοι άλλοι πλούσιοι και ισχυροί, όχι κατ’ ανάγκην πιστοί, βλέπανε σε απευθείας μετάδοση την ίδια παρουσίαση  και ήταν εξίσου ενθουσιασμένοι γιατί,  πλέον ξέραν τι πρέπει να αντιγράψουν.

Έτσι είναι η ζωή. H Apple σκέφτεται κάτι τρελό, κάτι καινούργιο , το φτιάχνει και ο κόσμος παραληρεί. Οι “άλλοι” το αντιγράφουν. Στην δέκατη προσπάθεια το πετυχαίνουν. Και η ζωή συνεχίζεται και ο κύκλος ξεκινάει από την αρχή, “ένας κύκλος ζωής”  όπως πολύ σωστά τραγούδησε ο Elton John στο Βασιλιά των Λιονταριών.

Θα αναρωτηθεί λοιπόν κανείς, γιατί εκείνοι , οι “άλλοι” αρκούνται στο να αντιγράφουν, εδώ και δέκα χρόνια, ΜΟΝΟ τα προϊόντα; Γιατί δεν αντιγράφουν κάτι πολύ καλύτερο; Γιατί δεν αντιγράφουν την δημιουργική διαδικασία της Apple; Εάν η Apple είναι η χήνα με τα χρυσά αυγά , τότε γιατί οι “άλλοι” παιδεύονται, αντιγράφοντας αυγά;

Γιατί, για όνομα του καλού Θεού, δεν φτιάχνουν μία ακόμα χήνα; Ποία είναι εκείνη η αόρατη ιδιότητα που έχει η Apple, όπως το μυστηριώδες  “Φλογιστόν” των αρχαίων αλχημιστών, που την κάνει να βγάζει προϊόντα που όλοι θέλουν και οι “άλλοι” αντιγράφουν λαχταρώντας να έρθουν το πολύ δεύτεροι;

Δεν πιστεύω ότι υπάρχει καμία μυστηριώδης ιδιότητα. Δεν πιστεύω στο “Φλογιστόν”. Για την ακρίβεια ΔΕΝ πιστεύω επίσης  ότι οι “άλλοι” (δηλαδή για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας , η Google και η Microsoft, μαζί με το οικοσύστημα κατασκευαστών τους) , θέλουν να αντιγράψουν την Apple. Δεν έχει άραγε σπουδαίους μηχανικούς η Google? Δεν έχει οραματιστές σχεδιαστές η Microsoft? Ας μην γελιόμαστε, οι τρεις αυτές εταιρίες έχουν την αφρόκρεμα των μυαλών του πλανήτη. Κάποτε το “Σχέδιο Μανχάτταν” του Υπουργείου Αμύνης των ΗΠΑ μάζευε τις ιδιοφυΐες μιας γενιάς για να κατασκευάσουν μια Ατομική Μπόμπα. Τώρα τους μαζεύουν για να παίζετε εσείς Angry Birds: “You’ve come a long waybaby.”…

Η αληθεια είναι πολύ πιο πεζή από ότι νομίζουμε. Δεν θέλουν να αντιγράψουν την δημιουργική διαδικασία της Apple διότι η Apple ΔΕΝ είναι πρότυπο πετυχημένης εταιρίας . Δεν το λέω εγώ , ετσι λέει η Wall Street. Eίναι απογοητευτικό να το συνειδητοποιεί κανείς αλλά Το P/E Ratio της Apple είναι ΧΑΜΗΛΟ.

Και συνεχίζει να είναι χαμηλό κάθε Quarter , ξανά και ξανά και ξανά. Ο λόγος απλός. Η Apple ξοδεύει απίστευτο χρόνο, απίστευτη δημιουργικότητα, απίστευτα χρήματα και ανθρώπινο δυναμικό για να είναι αυτό που είναι και  αυτό δεν αρέσει ούτε στην Wall Street, ούτε στους αναλυτές της αγοράς.

 

Δεν νομίζω να έχει σημασία να αποδείξει κανείς εάν τα κριτήρια με τα οποία η Wall Street είναι άδικα η όχι και αν εν τέλει τέτοιου είδους αξιολογήσεις κάνουν μακροπρόθεσμα κακό στην οικονομία. Τα εργαλεία αξιολόγησης είναι εκεί για όλους. Η Microsoft η Google και η Samsung επιλέγουν να υπακούουν σε αυτά και έρχονται δεύτεροι. Οι “αγορές” τους αγαπάνε, αλλά έρχονται δεύτεροι.

Η Apple ακολουθεί το δικό της δρόμο. Συλλέγει τεχνικά στοιχεία και μετά επιλέγει να τα αγνοήσει και εμπιστεύεται “το ένστικτο”. Ακούει την φωνή της λογικής και μετά κάνει το παράλογο. Δεν υπακούει στα εργαλεία αξιολόγησης.

Και έρχεται πρώτη.

 

 

IT Director , Programmer, Broadcast Graphics Expert, GFX Automation Specialist, Social Media Enthusiast, CEO and Owner of FreshTech , Constant Dreamer, Proud Father of two boys

LinkedIn 

Copyright © 2013 Freshtech · All rights reserved ·